Търговски формати - Boots Ltd. (Великобритания). Пътешествие из най-добрите модели за търговия в света.

Търговски формати -  Boots Ltd. (Великобритания). Пътешествие из най-добрите модели за търговия в света.
За аптеки
10 Май 2019

Boots Ltd. е основана през 1849 г. от Джон Буутс в Нотингам, Великобритания. Към днешна дата е фармацевтична верига, оперираща в Обединеното кралство и Р Ирландия. През 2006 г. закупува “Alliance UniChem” и формира “Alliance Boots”, а три години след това придобива и оптиките “Dollond & Aitchison”, с което се превръща във втората по големина верига от оптики на въпросните пазари.

Тя оперира и с някои собствени марки като No 7 за грим, Soltan – слънцезащитен крем, Almus – генерични лекарствени средства и Shapers – висококалорични продукти. Основният продуктов асортимент, който се предлага, е съставен от тоалетни продукти, козметика, здравни продукти и лекарства. Допълнителните стоки са дребни подаръци, музика, фотографски продукти и малки електрически уреди.



Общо три дивизии попадат под наблюдението на мениджмънта:

  1. Продукти за здраве (Rx, OTC, FS), аптечни продукти, бебешки консумативи и диетични храни (40% от продажбите);
  2. Продукти за красота (т.е. козметика и тоалетни) (40%);
  3. Продукти за свободното време – храни, напитки, дрехи, подаръци (20%).

Това превръща веригата от първоначално фармацевтичен специалист в разнообразен (смесен) търговец на дребно.

           

Boots има няколко магазинни формата, като залага на обекти на големи търговски улици, както и на крайпътни обекти, на летища и в болници.

Диаграмата посочва общ план на обичайния обект на веригата. Той има един вход и повече от две каси, като е видно групирането и съответно, разделението на „козметика“ (най-долу) от „продукти за коса“ (в средата), „подаръци“ (горе в дясно) и „храни/напитки/закуски“ (горе в средата). Планограмата следва препоръчителното движение обратно на часовниковата стрелка, а в двата края на регалите (и предимно на онези техни краища, обърнати към входа) са поставени промоционални стоки от типа „3 на цената на 2“ или изискващи клиентска карта (както е илюстрирано по- долу).

         

Източник: Varley, 2004, p.12; 216-225.