Какво трябва да търся, когато подбирам сътрудник за моята аптека?
Какви ключови умения трябва да има фармацевтът в аптеката?
Разбира се, за да успеем да отговорим на тези въпроси, трябва да започнем с най-очевидното - изискванията на длъжностната характеристика, вкючително необходимото образование, познаването на регулаторните рамки, законите и така нататък.
Но това ли е най-важното при избора на този служител и, ако не, какво тогава?
Нека се обърнем към професионалната оценка на персонала и определим два основни типа умения. Меките умения (soft skills) не са зависими от специфичния характер на професията, в която човек работи. Тoва са умения като способността на даден служител да убеждава, активно да слуша събеседника, съпричастността, способността да работи в екип, креативността и т.н. Според експерти, тези умения определят успеха на човек в която и да е професия.
Трудните умения ("hard skills") са придобити технически умения, свързани с извършваните дейности. Те много често са включени в списъка на изискванията, съдържащи се в длъжностните характеристики на фармацевта. Те са по-лесни за оценяване.
Тъй като трудните умения на един служител могат по-лесно да бъдат проверени, важно е при избора да се обърне внимание на първата група от умения и системата от личностни и човешките ценности които кандидата притежава - честност, почтеност, и така нататък.
И така, какво искаме да видим у служителя на нашата аптека?
Тук е необходимо да се обърне внимание на основната му задача - обслужване на посетителите и свързаният с това успех на продажбите в аптеката.
Изхождайки от тази задача, вече не е трудно да се състави списък от изисквания за компетентност на служителя на гише. Дългосрочните проучвания твърдят, че успехът в продажбите зависи малко от твърдите умения и много повече от меките умения.
Можем да ви предложим следния списък от компетенции за служителя работещ с клиенти в аптеката:
Желание да слуша проблемите на клиента, емпатия (ние не трябва да забравяме, че служителят комуникира често с болни хора, които изискват специално внимание), волята и способността да предложи решение. Възможност да се постави в „обувките на клиента“. Способността за работа в екип - да мисли в интерес на екипа, на общите цели. Желание да споделя своя опит.
Отпускане, съхранение на лекарства, на скъпоструващи и специфични медикаменти, колективна отговорност в аптеката -- всичко това изисква служителят да бъде честен и благонадежден.
Желание да спазва правилата и процедурите на компанията, които са много в аптечната дейност. Способност да се адаптира към нови ситуации.
В аптеката се носи голяма отговорност, тук грешките са неприемливи. Те могат да бъдат струват скъпо.
Мотивацията редовно да подобрява професионалното си ниво. Интерес към професионални списания, новини.
Разбира се, такава оценка на персонала изисква опит в оценяването и участието на експерта по набиране на персонал. В същото време, като обръщате внимание на тези качества, ще откриете надежден служител, на когото можете спокойно да разчитате.